• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter

אם אתם עוסקים בקידום אתרים או מתעניינים קצת במה שקורה בעולם הטכנולוגי אתם בוודאי יודעים שיש מלחמה קרה וזוחלת בין ענקית החיפוש גוגל לבין הגוש האירופאי בשנים האחרונות. נראה שהיבשת האירופאית גילתה את עוצמת השליטה שיש לגוגל בידע ובמידע,  ובשורה של צעדים עקביים מנסה אירופה לחשק את האחיזה של החברה.

זה מתחיל מזה שגוגל לא ממש משלמת מיסים ביבשת. המרכז האירופאי שלה ממוקם באירלנד, שנחשבת למקלט מס, והיא מצליחה להתחמק באלגנטיות מטרידה מתשלום כמו מס חברות הנאמד במאות אלפי לירות שטרלינג לבריטניה, למשל.  כאשר סרקוזי גילה זאת הוא ניסה להשית מס מיוחד שכינה אותו “מס גוגל”. אבל המהלך שלו לא צלח.

זה המשיך בתביעה של האיחוד האירופי לקבל את “הזכות להישכח” מדפי תוצאות החיפוש. אם אתם בענף קידום אתרים או שיווק באינטרנט בוודאי נתקלתם בתופעה הבאה: לקוחות שמבקשים מכם לא לקדם אתר לראש תוצאות החיפוש, כי אם לעשות את ההפך – להפטר מדפי אינטרנט שאינם מחמיאים ולדחוק אותם מהדפים הראשונים. עושים זאת דרך קידום אתרים ודפים הכוללים פרסומים חיוביים בתקווה שאלו ידחקו אחורה את הפרסומים השליליים. וזה פחות או יותר מה שאירופה מבקשת מגוגל. האיחוד האירופי דרש מגוגל להענות לבקשתם של אנשים פרטיים המבקשים להסיר פרסומים אודותיהם. נכון להיום גוגל מחויבת להסיר את שמות כל אותם פונים, אבל חשוב להבין ששמותיהם יוסרו אך ורק בחיפושים המתבצעים באתרי היבשת. אם תחפשו את אותם שמות באתרים לא אירופאים, הפרסום יתגלה במלוא הדרו.

וכעת האיחוד בוחן את גוגל תוך שהוא מנסה להוכיח שמדובר במונופול אדיר המרכז יותר מדי מידע במקום אחד ולמעשה מפר את חוק  ההגבלים העסקיים. הם מוטרדים שיש בידי ענקית החיפוש יותר מדי מידע אודות אנשים פרטיים ופחות מדי תחרות. בתגובה גוגל החליטה להעלות את רף השקיפות שלה, אך טענות כנגד חדירה לפרטיות מכרסמות בהצהרות שלה. ואכן הרגולטורים והממונים על ההגבלים העסקיים באירופה מתכננים תביעה גדולה וגוגל צפויה לשלם קנסות בהיקפים גדולים במיוחד הנאמדים במיליארדי יורו.

בינתיים בישראל…

כמקדמי אתרים בישראל אנחנו לא יודעים איך המלחמה הזו תגמר, האם היא תגמר בכלל ואיך היא תשפיע עלינו. האם בעתיד גם אנחנו נוכל להסיר פרסומים שליליים של לקוחות על ידי בקשה להסרה  או שעלינו להמשיך במלאכת דחיקת הפרסומים השליליים דרך קידום פרסומים חיוביים? האם המונופול של גוגל יסתיים ויכנסו עוד שחקני חיפוש משמעותיים חדשים בעתיד?

אין ספק שבישראל גוגל היא מלכה בלתי מעורערת, אנחנו עובדים עבורה ואין בילתה. בשנים הקרובות היא כנראה תמשיך למלוך בשוק החיפוש והידע, אך אנחנו יודעים שהיא כבר לא מונופול בשוק הפרסום. יש לה מתחרה רצינית בדמות פייסבוק שמכרסמת בהכנסות הפרסום וברור לכול שבעתיד הרחוק יותר יקומו מתחרים נוספים שיפתחו את השוק לתחרות.

קידום אתרים הוא דוגמא מצוינת לכך שידע הוא אכן כוח.